
پروژه بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت
دسته: روانشناسی و مدیریت و گرایش های مربوطه
فرمت فایل اصلی: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات فایل : 181
هوش
هیجانی از سازه هایی است که از طریق تظاهرا ت هیجانی و با درک وا نسجام
بخشیدن به هیجا نها جلوه گر می شود . به نظر مایر وسا لووی (1993) هوش
هیجانی گونه ای هوش اجتماعی است که توانایی برخورد با عواطف در خود و
دیگران را در بر می گیرد.همچنین آنان بر این باورند که هوش هیجانی قابلیتی ا
ست که تفکر و اقدامات هر فرد را هدایت می کند.
در میان
ابزارهای که برای گروه جوانان قابل استفاده است سیاهه هوش هیجانی بارآن
(2000) می باشد. به هر حال هوش هیجانی به دلیل مزایایی چون ارتقا سطح
اعتماد به نفس انعطاف پذیری همدلی همسازی با دیگرا ن و تأ ثیر آ ن بر
عملکرد خلاقانه افراد مورد تأیید است. چرنیس (2000) و عاملی سازنده در
حیات اجتماعی شخص تلقی می شود . لازاروی و فولکمن (1984). در ایران در
خصوص همبستگی و اثر گذاری هوش هیجانی و خلاقیت پژوهش چندانی انجام شده است .
و با در نظر گرفتن اینکه هوش هیجانی زمینه ای برای ارتقا عملکرد خلاقانه
است و نسل جوا ن برای سازندگی بیشتر نیازمندآن هستند کوشش زیادی صورت
نگرفته است. ولذا پژوهش حاضر به دنبا ل پاسخگویی به ا ین سوا ل ا ست که آیا
در بین دا نش آموزان دوره متوسطه همبستگی بین هوش هیجانی و خلاقیت آنان
مشاهده می شود یا نه ؟
از آنجا که توجه به هوش هیجانی و خلاقیت نقش مهمی در تعلیم و تربیت دارد لازم است دست اندرکاران نظام آموزشی توجه به پرورش و رشد و شکوفایی خلاقیت را در نظر داشته باشند بایستی به معلمان خاطر نشان ساخت که رفتار خلاق و عوامل درونی و بیرونی مرتبط با آن رفتار را می توان تغییر داد و در بهبود آن تلاش کرد. بار آن،(1999)،لذا شناخت خصوصیات افراد خلاق و ویژگیهای شخصیتی آنها امری ضروری است نلر (1960) یک مانع بر سر راه خلاقیت را نحوه تفکر دانش آموزان درباره خودشان می داند که آنها ارزیابی های منفی از خود داشته ونیز عدم باور دا شتن خود می تواند خلاقیت را پایین بیاورد.گلمن (1995) معتقد است می توانیم با شناسایی پایه های هوش هیجانی و آموزش به افراد، توانایی درک خود، مقاومت و کنترل احسا سات خود را افزایش دهیم و در ابعاد مختلف رشد در بعد شناختی هیجانی اخلاقی و اجتماعی تغییرات زیادی ایجاد کنیم .
از آنجا که توجه به هوش هیجانی و خلاقیت نقش مهمی در تعلیم و تربیت دارد لازم است دست اندرکاران نظام آموزشی توجه به پرورش و رشد و شکوفایی خلاقیت را در نظر داشته باشند بایستی به معلمان خاطر نشان ساخت که رفتار خلاق و عوامل درونی و بیرونی مرتبط با آن رفتار را می توان تغییر داد و در بهبود آن تلاش کرد. بار آن،(1999)،لذا شناخت خصوصیات افراد خلاق و ویژگیهای شخصیتی آنها امری ضروری است نلر (1960) یک مانع بر سر راه خلاقیت را نحوه تفکر دانش آموزان درباره خودشان می داند که آنها ارزیابی های منفی از خود داشته ونیز عدم باور دا شتن خود می تواند خلاقیت را پایین بیاورد.گلمن (1995) معتقد است می توانیم با شناسایی پایه های هوش هیجانی و آموزش به افراد، توانایی درک خود، مقاومت و کنترل احسا سات خود را افزایش دهیم و در ابعاد مختلف رشد در بعد شناختی هیجانی اخلاقی و اجتماعی تغییرات زیادی ایجاد کنیم .
