پروژه اساس کار ترمز ها

پروژه اساس کار ترمز ها
دسته: مکانیک و گرایش های مربوطه
فرمت فایل اصلی: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات فایل : 70
کار
دستگاه ترمز، ایجاد شتاب منفی لازم برای متوقّف کردن خودروی در حال حرکت
است. علاوه بر متوقّف کردن کامل، کنترل حرکت خودرو در شیب های تند، توقّف
مرحله ای و کاهش سرعت خودرو به اندازه ی دل خواه نیز، از وظایف سیستم ترمز
است.
نیروی
دستگاه ترمز، از یک عضو ثابت که «لنت» نامیده می شود، به یک عضو متحّرک
که«دیسک یا کاسه ترمز» است، وارد می شود و در عضو گردنده، نیروی اصطکاکی در
جهت مخالف حرکت چرخ، تولید میکند. در اثر نیروی اصطکاک ایجاده شده ی مخالف
چرخش در چرخ، انرژی جنبشی عضو محرّک تبدیل به انرژی حرارتی می شود و انرژی
حرارتی تولید شده به وسیله ی دستگاه ترمز، در فضا پخش می گردد.
مثلاً
هر گاه خودرویی با انرژی زیاد(تریلرها) را متوقّف کنیم، احتیاج به سیستم
تقویت کنندگی نیرومندی داریم. در این گونه موارد از انرژی هوای فشرده برای
دستگاه ترمز استفاده می شود. اگر خودروی سبکی را در نظر بگیریم، دستگاه
ترمز آن یا فاقد دستگاه تقویت کننده(بوستر)است و یا اگر هم بر حسب موقعیت
ترمز، نیاز به تقویت کننده احساس گردد،
روش
های آزمایش قدرت ترمز، عبارت اند از: روش استاتیکی، روش دینامیکی و روش
جادهّ ای. قبل از آن اقدام به تعمیر دستگاه ترمز، خودرو با یکی از روش های
یاد شده، آزمایش می شود.
