پروژه بررسی نیروگاه حرارتی بویلر
پروژه بررسی نیروگاه حرارتی بویلر
دسته: مکانیک و گرایش های مربوطه
فرمت فایل اصلی: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات فایل : 181فـــاقـــد فــهــرسـت
با
توجه به روند رو به رشد صنایع و لزوم استفاده از نیروی برق در کشورهای
جهان , کسترش نیروگاهها در دستور کار اجرایی کشورهای مختلف قرار گرفته است و
این امر به توسعه و گسترش نیروگاه های و پیشرفت های چشم گیری در زمینه فن
آوری نیروگاهی منجر شده است .از آنجا که مهمترین عامل تولید انرژی الکتریکی
تبدیل سوخت های فسیلی و گازی به انرژی الکتریکی میباشد می باشد لذا
احتراق در نیروگاه های حرارتی و به همراه آن آلودگی هوا مهمترین مسأله قابل
توجه خواهد بود .توجه خاص به فرآیند احتراق از چند دیدگاه قابل ملاحظه
است: بهینه سازی مصرف سوخت و حداکثر استفاده از انرژی سوخت و کاهش هزینه
ها . کاهش آلاینده های زیست محیطی حاصل از احتراق که به صورت محصولات
احتراق از دودکش نیروگاه ها خارج می شوند.
آشنایی با نیروگاه حرارتی و اجزاء مختلف آن
بویــلر
بویلر در نیروگاه وظیفه تامین بخار جهت چرخش توربین را به عهده دارد و در اصل مانند یک دیگ بخارمی باشدبا این تفاوت که در داخل بویلر و در امتداد دیواره های آن لوله های متعددی قرار گرفته اند و آب پس از ورود به بویلر در قسمت بالایی آن وارد محفظه ای به نام درام شده و سپس از آنجا واز سمت پائین بویلر وارد لوله های بویلر (Water Wall )می گرددو در آنجادر اثر حرارتی که ناشی از سوختن مشعلهای داخل بویلر که در سه ردیف و در دو طرف دیواره های بویلر قرار دارند می باشد آب به بخار تبدیل شده و مجدداً وارد درام می گردد و در درام آب و بخار از یکدیگر جدا شده وآب مجدداً وارد لوله های بویلر و بخار وارد لوله های دیگری به نام سوپر هیتر می گردد که کار داغتر کردن بخار و رساندن دمای بخار به 540درجه سانتیگراد را به عهده دارند و سپس بخار داغ پس از رسیدن به دمای 540 درجه سانتیگراد وارد توربین می گردد,بویلر نیروگاه شازند به طور کلی از نوع درام دار و تحت فشار می باشد که قادر است هم با سوخت گاز طبیعی و هم با سوخت مازوت کار کندو بخار با دمای 540 درجه سانتیگراد و فشار 167Bar بویلر را ترک می کند.
دیگ بخار
2- نوع یکبار گذر فوق بحرانی (Once Through).
توربیــن
آشنایی با نیروگاه حرارتی و اجزاء مختلف آن
بویــلر
بویلر در نیروگاه وظیفه تامین بخار جهت چرخش توربین را به عهده دارد و در اصل مانند یک دیگ بخارمی باشدبا این تفاوت که در داخل بویلر و در امتداد دیواره های آن لوله های متعددی قرار گرفته اند و آب پس از ورود به بویلر در قسمت بالایی آن وارد محفظه ای به نام درام شده و سپس از آنجا واز سمت پائین بویلر وارد لوله های بویلر (Water Wall )می گرددو در آنجادر اثر حرارتی که ناشی از سوختن مشعلهای داخل بویلر که در سه ردیف و در دو طرف دیواره های بویلر قرار دارند می باشد آب به بخار تبدیل شده و مجدداً وارد درام می گردد و در درام آب و بخار از یکدیگر جدا شده وآب مجدداً وارد لوله های بویلر و بخار وارد لوله های دیگری به نام سوپر هیتر می گردد که کار داغتر کردن بخار و رساندن دمای بخار به 540درجه سانتیگراد را به عهده دارند و سپس بخار داغ پس از رسیدن به دمای 540 درجه سانتیگراد وارد توربین می گردد,بویلر نیروگاه شازند به طور کلی از نوع درام دار و تحت فشار می باشد که قادر است هم با سوخت گاز طبیعی و هم با سوخت مازوت کار کندو بخار با دمای 540 درجه سانتیگراد و فشار 167Bar بویلر را ترک می کند.
دیگ بخار
دیگ
بخار به قسمتی از مولد بخار گفته می شود که در آن مایع اشباع به بخار
اشباع تبدیل می شودو از لحاظ فیزیکی به دشواری می توان اکونومایزر را از
دیگ بخار جدا نمود . مولد های بخار را می توان به نوع نیروگاهی و صنعتی
تقسیم نمود که به توضیح کلی آنها پرداخته می شود . مولدهای بخار نیروگاهی
مدرن اساساً دو نوع هستند :
1 - نوع درام دار لوله آبی زیر بحرانی2- نوع یکبار گذر فوق بحرانی (Once Through).
واحدهای
فوق العاده بحرانی معمولاً در فشار mpa24 کار می کنند که بالاتر از فشار
بحرانی آب ،mpa 9/22 است . مولد بخار درام دار زیر بحرانی معمولاً در حدود
mpa13 الیmpa 18کار می کند و بخار فوق گرم با دمای 540 درجه سانتیگراد
تولید می کنند و دارای یک یا دو مرحله بازگرمایش بخار هستند . ظرفیت بخار
دهی مولدهای بخار نیروگاهی مدرن بالاست و مقدار آن از 125 تاkg/s 1250
میتواند تغییر کند .
توربیــن
تجهیزی
است که شامل یک محور است که تعداد بیشماری پره برروی آن نصب شده و بخار پس
از برخورد با این پره ها موجب چرخاندن توربین می گردد,توربین بخار شامل سه
مرحله پرفشار HP , فشارمتوسط IPو کم فشارLP می باشد که بخار سوپرهیت
خروجی از بویلر ابتدا وارد توربین HP شده و پس از انجام کار مجدداً از طریق
لوله های ری هیتروارد بویلر و پس از خروج از بویلر وارد توربین IP و پس از
خروج ازتوربین مذکور مستقیماً به توربین LP وارد می گردد و درنهایت بخار
در هنگام خروج از توربین وارد کندانسور می گردد.
- ۹۵/۰۶/۰۶