پروژه|پایان نامه

دانلود پروژه,پایان نامه

پروژه|پایان نامه

دانلود پروژه,پایان نامه

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

دانلود پروژه مقاله مدیریت منابع انسانی و نوآوری سازمانی

پروژه تجزیه و بررسی الکتروموتور در دستگاه تیز کننده الکترود

تجزیه و بررسی الکتروموتور در دستگاه تیز کننده الکترود

پروژه بررسی رباتهای صنعتی و مشخصات آنها در جوشکاری

پروژه انتخاب یک سیستم خنک سازی توربین گازی

پایان نامه انتخاب یک سیستم خنک سازی توربین گازی

مقاله انتخاب یک سیستم خنک سازی توربین گازی

دانلود پایان نامه انتخاب یک سیستم خنک سازی توربین گازی

دانلود تحقیق پمپ های گریز از مرکز

پروژه بررسی شرایط قاضی در فقه اسلامی

بررسی شرایط قاضی در فقه اسلامی

پروژه در رابطه با گرمایش از کف

دانلود پروژ] در رابطه با گرمایش از کف

ارائه روش جدید جهت حذف نویز آکوستیکی در یک مجرا

دانلود پروژه اثرات نفت بر اقتصاد کشور و محیط زیست مناطق

پروژه طراحی مخازن کرایوژنیک در حالت افقی و عمودی

مقاله طراحی مخازن کرایوژنیک در حالت افقی و عمودی

طراحی مخازن کرایوژنیک در حالت افقی و عمودی

پروژه بررسی و طراحی مدولار گیربکس مبدل دوران ممتد به غیر ممتد

بررسی و طراحی مدولار گیربکس مبدل دوران ممتد به غیر ممتد

پروژه بررسی و طراحی و ساخت ماشین تراش رومیزی

مقاله بررسی و طراحی و ساخت ماشین تراش رومیزی

دانلود مقاله بررسی و طراحی و ساخت ماشین تراش رومیزی

بررسی و طراحی و ساخت ماشین تراش رومیزی

پروژه محاسبات واتر پمپ جهت انواع خودرو

پروژه طراحی و محاسبات واتر پمپ جهت انواع خودرو

طراحی و محاسبات واتر پمپ جهت انواع خودرو

پروژه مقاوم سازی بنده خودرو

پروژه طراحی و مقاوم سازی ورقه و بدنه خودرو

مقاوم سازی ورقه و بدنه خودرو

۱۵ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پروژه بررسی عملکرد و طراحی برج خنک کننده

پروژه-بررسی-عملکرد-و-طراحی-برج-خنک-کننده

پروژه بررسی عملکرد و طراحی برج خنک کننده

دسته: مکانیک و گرایش های مربوطه
فرمت فایل اصلی: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات فایل : 111
دانلود فهرست پروژه قبل از خرید

دراکثر کارخانجات کوچک و بزرگ یکی ازمهمترین و اساسی ترین دستگاهها می توان انواع برجهای خنک کننده را نام برد. برجهایخنک کننده علاوه بر آب به منظور خنک کردن سیالاتی دیگر در صورت لزوم مورد استفادهواقع می شود. با توجه به اینکه برجهای خنک کننده معمولاًً حجیم می باشند و بعلتپاشیدن آب در محیط اطراف خود و خرابی تجهیزات آن را معمولاًٌ در انتهای فرایند نصبمی کنند. اگراز وسایل برجهای خنک کننده صرف نظر نشود برای ساخت برج تکنولوژیبالایی نیاز نیست همانطور که در ایران در حال حاضر ساخت این برجها در حد وسیعی صورتمی گیرد. برجها با توجه به شرایط فیزیکی و شیمیایی خاص خود دچار مشکلاتی می شوندولی معمولاٌ زمانی لازم است تا این مشکلات برج را از کار بیاندازد طولانی است.،ولی عملاٌ اجتناب ناپذیر است. برج خنک کننده دستگاهی است که با ایجاد سطح وسیع تماس آب با هواتبخیر آسان می کند و باعث خنک شدن سریع آب می گردد.عمل خنک شدن در اثر از دست دادنگرمای نهان تبخیر انجام می گیرد، در حالی که مقدار کمی آب تبخیر می شود و باعث خنکشدن آب می گردد.باید توجه داشت آب مقداری از گرمای خود را به طریق تشعشع ،هدایتیوجابجایی و بقیه از راه تبخیر از دست می‌دهد.

برجهای خنک کننده خشک DRY – COOLING TOWER:
در مکانهای که آب کافی برای برج خنک کننده مرطوب وجود ندارد ، می بایست از اتلاف بر اثرتبخیرحداکثر جلوگیری بعمل آورد ، از این نوع برج استفاده می شود .دربرجهای خنک کننده خشک ، آب در حال گردش از میان لوله های پره دار عبور کرده بطوریکه هوای سرد از روی آنها عبور می کند .بنابراین حرارت آب در حال گردش از طریق لوله ها خارج شده و جذب هوای سرد می گردد.برجهای خنک کننده خشک می توانند با کشش طبیعی و یا با کشش مکانیکی عمل نمایند .یک افشانک هوا که با بخار کار می کند با خارج کردن هوا و سایر گازهای غیر قابل تراکم به برقراری خلا کمک می کند . برای جلوگیری از نشت هوا به داخل دستگاه پمپ گرادیان اصلی فشار در داخل برج را مثبت نگه می دارد .ممکن است قسمتی ازکار پمپ توسط توربین هیدرولیک بازیابی گردد . این عمل پس از خروج آب از برج در مسیر آب فشانه های جتی انجام می گیرد .

فشار متراکم و درجه حرارتهایی که یک برج خنک کننده خشک بکار می برد بطور قابل ملاحظه ای بیشتر از برج مرطوب است . برای دستیابی به فشار بیشتر ، مساحت کوچکتری برای فضای بین دو تیغه آخرین مرحله در بوربین با فشار کم ضروری است . در یک برج خنک کننده خشک با کشش طبیعی ، شناوری هوای گرم شده باعث جریان یافتن هوا در سرتاسر سطوح مولد حرارتی می گردد که برای انتقال حرارت آب داغ به جریان هوا ضروری است . همچنین می توان جریان هوا را با ایجاد کشش القائی یک بادبزن افزایش داد . کشش مکانیکی استفاده شده از یک بادبزن ابعاد برج را تقلیل داده ولی باعث اتلاف انرژی بیشتری در دستگاه می گردد .

برجهای خنک کننده خشک-مرطوب WET-DRY COOLING TOWER
با توضیحاتی که در مورد دو نوع برجهای قبلی داده شد مشخص می شود که برجهای مرطوب همیشه مقداری آب بصورت تبخیر ، مکش توسط هوا و نشتی مصرف می کنند .همچنین این برج دچار مشکل پراکندن ذرات آب هست . برجهای خنک کننده خشک مشکلی بر کارکرد نیروگاه بخصوص در موقع گرم شدن هوای محیط تحمیل می کند . در چنین مواردی برای کاهش عوارض حاصل از دو نوع برج ذکر شده از برجهای خنک کنننده خشک-مرطوب استفاده می شود .

دانلود فایل
  • اشکان عبداله زاده
  • ۰
  • ۰

پروژه تجزیه و بررسی الکتروموتور در دستگاه تیز کننده الکترود

پروژه-تجزیه-و-بررسی-الکتروموتور-در-دستگاه-تیز-کننده-الکترود
پروژه تجزیه و بررسی الکتروموتور در دستگاه تیز کننده الکترود 

دسته: مکانیک و گرایش های مربوطه
فرمت فایل اصلی: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات فایل : 60
دانلود فهرست پروژه قبل از خرید

تاریخ الکتریسیته به 600 سال قبل از میلاد می‌رسد. در داستانهای میلتوس (Miletus) می‌خوانیم که یک کهربا در اثر مالش کاه را جذب می‌کند. مغناطیس از موقعی شناخته شد که مشاهده گردید، بعضی از سنگها مثل مگنیتیت ، آهن را می‌ربایند. الکتریسیته و مغناطیس ، در ابتدا جداگانه توسعه پیدا کردند، تا این که در سال 1825 اورستد (Orested) رابطه‌ای بین آنها مشاهده کرد. بدین ترتیب اگر جریانی از سیم بگذرد می‌تواند یک جسم مغناطیسی را تحت تأثیر قرار دهد. بعدها فاراده کشف کرد که الکتریسیته و مغناطیس جدا از هم نیستند و در مبحث الکترومغناطیس قرار می‌گیرد.
در یک هادی عایق شده مانند قطعه‌ای سیم مسی ، الکترونهای آزاد شبیه مولکولهای گازی که در ظرفی محبوس شده‌اند، حرکات کاتوره‌ای انجام می‌دهند و مجموعه حرکات آنها در طول سیم هیچ گونه جهت مشخصی ندارد. تعداد الکترونهایی که به چپ حرکت می‌کنند با تعداد الکترونهایی که به راست حرکت می‌کنند، یکی است و برآیند آنها صفر می‌باشد. ولی اگر دو سر سیم را به باتری وصل کنیم، این برآیند دیگر صفر نیست.

مشخصات جریان الکتریکی
از نظر تاریخی نماد جریان I ، از کلمه آلمانی Intensit که به معنی شدت است، گرفته شده است. واحد جریان الکتریکی در دستگاه SI ، آمپر است. به همین علت بعضی اوقات جریان الکتریکی بطور غیر رسمی و به دلیل همانندی با واژه ولتاژ ، آمپراژ خوانده می‌شود. اما مهندسین از این گونه استفاده ناشیانه ، ناراضی هستند.

چگالی جریان الکتریکی
جریان I یک مشخصه برای اجسام رسانا است و مانند جرم ، حجم و ... یک کمیت کلی محسوب می‌شود. در حالی که کمیت ویژه‌ دانستیه یا چگالی جریان j است که یک کمیت برداری است و همواره منسوب به یک نقطه از هادی می‌باشد. در صورتی که جریان الکتریسیته در سطح مقطع یک هادی بطور یکنواخت جاری باشد، چگالی جریان برای تمام نقاط این مقطع برابر j = I/A است. در این رابطه A مساحت سطح مقطع است.

شدت جریان در نقاط مختلف هادی
شدت جریان در هر سطح مقطع از هادی مقدار ثابتی است و بستگی به مساحت مقطع ندارد. مانند این که مقدار آبی که در هر سطح مقطع از لوله عبور می‌کند، همواره در واحد زمان همه جا مساوی است، حتی اگر سطح مقطعها مختلف باشد. ثابت بودن جریان الکتریسیته از این امر ناشی می‌شود که بار الکتریکی در هادی حفظ می‌شود. در هیچ نقطه‌ای بار الکتریکی نمی‌تواند روی هم متراکم شود و یا از هادی بیرون ریخته شود. به عبارت دیگر در هادی چشمه یا چاهی برای بار الکتریکی وجود ندارد.

دانلود فایل
  • اشکان عبداله زاده
  • ۰
  • ۰

پروژه تجزیه و تحلیل تلرانسها و انباشتگی

پروژه-تجزیه-و-تحلیل-تلرانسها-و-انباشتگی

پروژه تجزیه و تحلیل تلرانسها و انباشتگی

دسته: مکانیک و گرایش های مربوطه
فرمت فایل اصلی: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات فایل : 89
دانلود فهرست پروژه قبل از خرید

در صنعت , قواعد اندازه گیری در استانداردهای مختلف نقشه کشی تقریبا مشابه وکاربرد عمومی و متداولی را دارا بوده و می باشد. اما تلرانس گذاری هندسی مقوله جدایی است که طی سالهای گذشته کمتر بدان توجه شده است ولذا در طراحی ونقشه کشی کاربرد کمی داشته است . جزوه حاضر شرح کاملی از اصول متداول ومرسوم اندازه گیری, بکارگیری تلرانسهای هندسی به صورت مستقل و وابسته در نماهای مختلف, روشهای ترسیم واندازه گیری وکنترل آنها با ادوات و تجهیزات مختلف اندازه گیری ومثالهایی مرتبط با هر موضوع در شرایط مختلف می باشد. در این رابطه نیز حساسیت تلرانس های خاص وتاثیر آنها بر روی تلرانسهای وا بسته دیگر وروشهای کنترل به نوبه خود دارای خصوصیات و مشخصات خاصی است .

تلرانس گذاری مدرن درباره چیست؟
نقشه مهندسی یک قطعه، اطلاعات آنرا از طراح به سازنده و کنترل کننده منتقل می کند. این اطلاعات شامل کلیه موارد مورد نیاز جهت ساخت دقیق قطعه است همچنین باید کنترل کننده را قادر سازد تا توانائی تصمیم گیری رد یا قبول قطعه را داشته باشد. بنابراین هر نقشه باید شامل 3 نوع اطلاعات ضروری باشد که عبارتند از:
1- مواد مورد مصرف
2- ابعاد و اندازه قطعه
3- شکل و مشخصات هندسی
همچنین نقشه باید انحرافات مجاز را به شکل تلرانس یا محدوده اندازه برای هر یک از موارد فوق معین کند. مواد معمولاً با مشخصات جداگانه یا اسناد کاربردی دیگر معین می شوند و نقشه تنها باید به آنها ارجاع دهد. اندازه ها بوسیله ابعاد خطی و زوایه ای معین می شود و تلرانسها ممکن است مستقیماً با این ابعاد به کار روند یا بوسیله تلرانس عمومی نقشه یا ارجاع به اسناد دیگر تعیین شوند. شکل و مشخصات هندسی مانند وضعیت و موقعیت روی نماهای نقشه معین می گردند. در گذشته تلرانسهایی که نشان داده می شدند تفسیر دقیقی برای آنها وجود نداشت مثل ابعاد داده شده از محوری که وجود ندارد.

چه زمانی از تلرانس گذاری هندسی استفاده کنیم
ضروری نیست که تلرانسهای هندسی را برای هر نماد از نقشه قطعه به کار برد. در خیلی حالات انتظار بر این است که اگر تلرانس های ابعادی هر نمایی تامین گردد، انحرافات فرم با دقت ابزار و فرآیندهای ساخت به طور کامل کنترل خواهد شد و این قسمتی از کنترل های دقیقی است که با اندازه گیری و روشهای کنترل با سنجه  صورت می گیرد. اگر تردیدی در مورد کافی نبودن چنین کنترلهایی وجود دارد یک تلرانس هندسی فرم وضعیت یا موقعیت مطابق آنچه که در متن پروزه گفته خواهد شد باید معین گردد. اینحالت معمولاً موقعی که خطاهایی چون خمیدگی یا اغتشاشات دیگر در قطعات وجود دارد لازم است.

اصول اندازه گیری و کنترل با سنجه
مشخصات یک تلرانس در ابعاد خطی و زاویه ای یا یک تلرانس هندسی فرم، وضعیت یا موقعیت استفاده از روش خاص تولید، اندازه گیری و کنترل را ملزم نمی کند. بهرحال نمادهای اندازه که بوسیله تلرانس های هندسی اصلاح شده بر اساس شرط حداکثر مواد کنترل می شوند ممکن است بوسیله سنجه های ثابت بروکنترل شوند در حالیکه اگر با شرط فوق بیان نشوند ممکن است فقط با اندازه گیریهای ساده کنترل شوند. یکی از مهمترین راه های تجزیه و تحلیل اثر تلرانسها و محدوده ها ایجاد یک روش اندازه گیری یا روش کنترل با سنجه است که معین کند آیا قطعه در ناحیه تلرانسی تئوری هست یا خیر.
در اینجا روش تجزیه و تحلیل یا تفسیر به طور جدی مورد استفاده قرار می گیرد اما ابزار و سنجه های اندازه گیری نشان داده شده فقط جهت نمایش اصول اندازه گیری می باشند و هدف طراحی کامل سنجه یا تعیین روش اندازه گیری خاصی نیست.
دانلود فایل
  • اشکان عبداله زاده
  • ۰
  • ۰

پروژه تحلیل جایگاه الیاف NOMEX در صنایع کامپوزیتـی

پروژه-تحلیل-جایگاه-الیاف-nomex-در-صنایع-کامپوزیتـی
پروژه تحلیل جایگاه الیاف NOMEX  در صنایع کامپوزیتـی
دسته: مکانیک و گرایش های مربوطه
فرمت فایل اصلی: WORD (قابل ویرایش)
اصولاً کامپوزیت ها در راستای اصلاح و بهبود خواص مکانیکی مواد ساخته می‌شوند. بدین معنا که با استفاده از یکسری مواد بعنوان فاز تقویت کننده، امکان بهبود مواد با ساختارهای مرکب را ایجاد می‌کنیم. بدین ترتیب ماده ای مرکب با خواص ایده آل تری ایجاد می‌شود که بنا به کاربرد آنها این خواص قابل تغییر می‌باشند و باعث افزایش کارایی و وسعت بیشتر کاربرد مواد در صنایع مختلف می‌گردند. کامپوزیت ها با ساختارها و تقویت کننده های متفاوتی نظیر کامپوزیت های با تقویت کننده الیاف ساخته می شوند. یک دسته از این الیاف، الیاف آرامیدی است. الیاف آرامیدی خود به دو نوع پارا و متا قابل تقسیم است که الیاف نومکس از نوع متا آرامیدی می‌باشد. الیاف نومکس در کامپوزیت ها باعث بهبود شکل پذیری، چقرمگی، مقاومت در برابر دمای بالا، مقاومت تابشی و افزایش استحکام عایق ها می‌شود و در صنایع آسفالت سازی، صنایع فلزی، مواد کانی، صنایع الکتریکی و ... به وفور کاربرد دارد. بدلیل مقاومت به دمای زیاد این ماده از آن در ساخت لباس های ضد حریق استفاده می‌شود و بدلیل خواص مکانیکی خوب آن، ورق های استاندارد آن برای پرسکاری در صنایع مختلف بکار می‌روند. بعلاوه اینها نومکس در مقایسه با سایر الیاف دیگر، مقاومت شیمیایی نسبتاً بالایی را دارا می‌باشد و از ساختمان شیمیایی ویژه ای برخوردار بوده که باعث افزایش روزافزون کاربرد این ماده در کامپوزیت ها بخصوص در سال های اخیر شده است.

روشهای تقویت مواد در صنعت
به منظور افزایش بازده و کارایی، عملیاتهای مختلفی بر روی مواد صورت می گیرد که آنها را می توان به چند دسته تقسیم بندی کرد:
1) عملیات مکانیکی 2) عملیات حرارتی 3)عملیات شیمیایی 4) عملیات فیزیکی
که در اینجا و بنا به ضرورت به تشریح گوشه ای از عملیات فیزیکی خواهیم پرداخت و با معرفی این عملیات به شناخت بهتر آن کمک می کنیم. استفاده از مواد مختلف در کنار هم، به منظور افزایش کاربردی برخی خواص آن را عملیات فیزیکی گویند که با تشکیل ماده ای با خواص جدید همراه خواهد بود. این ماده جدید را ماده مرکب (composite) نامیده اند که خود انواع مختلف داشتند و ساخت و استفاده از آن طی سالیان اخیر رشد چشمگیری را داشته است.

روشهای تقویت مواد با ساخت کامپوزیت ها
بطور کلی، در ساخت یک کامپوزیت، دو یا تعداد بیشتری از مواد سهیم بوده و به صورت درشت ساختاری با هم ترکیب می گردند. به طوری که ما می توانیم اجزاء را نسبت به هم تغییر دهیم. این خصوصیت یکی از اصلی ترین خصوصیات آن می باشد. همچنین باید توجه داشت که این پیوند فیزیکی بوده و هرجزء از آن خواص شیمایی و فیزیکی خود را حفظ می نمایند. اما یک وجه مشترک تمایز بین دو جزء وجود دارد که این یک نوع مرز بوده و از حل این دو جزء جلوگیری می کند. به واقع کامپوزیت ترکیب دو یا چند ماده بوده که ساخته دست بشر است. البته می توان در طبیعت کامپوزیتهای فراوان و پیچیده ای را یافت. استخوان یکی از انواع آن است که با وجود قدمت آن در طبیعت، کارایی فوق العاده و دارا بودن پیچیدگی در ساختار آن را شاهد هستیم. کاهگل را نیز که از نوع بشر ساخته بوده را می توان به عنوان ساده ترین کامپوزیتها یاد کرده که کارایی محدود و ساختار ساده ای را دارا می باشد.

ساخت کامپوزیتها توسط بشر با اهداف خاصی صورت می پذیرد. و دارای چند جزء می باشد که این اهداف تعیین کننده اجزاء تشکیل دهنده کامپوزیت می باشد و این اجزاء کامپوزیت را تحت الشعاع قرار می دهد. کامپوزیتها انواع مختلف داشته و هر یک دارای ساختاری متفاوت و به منظور بکارگیری خاصی مورد طراحی و ساخت قرار می گیرند. دسته بندی های مختلفی برای کامپوزیتها تعیین شده است. یکی از آنها را که بر مبنای نوع ساختار آن پایه ریزی شده را در شکل 1-1 مشاهده می کنیم. نانوکامپوزیتها بسیار پیچیده و هزینه ساخت آنها نیز زیاد می باشد. این دسته از انوع جدید و بسیار پیشرفته آن می باشند. کامپوزیتهای لیفی، با سادگی و تنوع بیشتر دسته  دیگر بوده و بنا به ضرورت بحث در آنچه که خواهد آمد از این دسته از کامپوزیتها و نوع خاصی از آنها سخن خواهیم گفت.

دانلود فایل
  • اشکان عبداله زاده
  • ۰
  • ۰

پروژه تحلیل جوشکاری لیزری در صنایع ایران

پروژه-تحلیل-جوشکاری-لیزری-در-صنایع-ایران
دسته: مکانیک و گرایش های مربوطه
فرمت فایل اصلی: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات فایل : 89
دانلود فهرست پروژه قبل از خرید

اغلب سازه¬ها در صنعت از قطعات مختلف ( ریختگی ،آهنگری شده ، نورد، و ....) تشکیل شده¬اند که با روش¬های گوناگون به یکدیگر متصل  می¬شوند. روشهای متفاوت اتصال قطعات به یکدیگر را بر حسب نوع فرآیند و یا بنیان علمی آنها به دسته های مختلفی به شرح زیر طبقه بندی نموده اند :
الف : روش های مکانیکی ( پیچ ، پرچ ،پین ،گوه ، خار و ...)
ب: روش های مکانیکی متالورژیکی (جوشکاری ،لحیم¬کاری و ....)
ج : روش¬های شیمیایی ( چسب¬های معدنی وآلی )
د : و یا رده¬بندی بر اساس نو ع اتصال
وش های اتصال موقت (پیچ و مهره ،پین ، خار و ....)
روش های اتصال نیمه موقت (پرچ ، احتمالا لحیم کاری نرم و بعضی چسب ها  روشهای اتصال دائم ( فرآیندهای جوشکاری و لحیم کاری سخت و اغلب چسبها)جوشکاری عبارت است از اتصال دو قطعه فلزی یا غیر فلزی به یکدیگر در اثر عوامل خارجی مثل حرارت و فشار که امروزه به صورت یک علم پیشرفته و موثر در خدمت صنایع در آمده در روزگار پیشین یک هنر به حساب می آمد. تاریخ نویسان نخستین روش های اتصال را در شرق به چینی ها و در غرب به رومی های باستان نسبت می دهند . چینی ها در سه هزار سال پیش از میلاد دانش اتصال برخی فلزات  و غیر فلزات را آموخته بودند و  رومی ها از لحیم ها بهره می بردند که امروزه با اندک تغییری در صنایع جدید به کار می رود در کشور ما نیز چند سالی است  که امکان تحصیل و تحقیق در رشته جوشکاری در چند دانشگاه و در مقاطع عالی فراهم شده  که به همت اساتید  پیشکسوتان و علاقه مندان به این رشته  انجمن ها و مراکز آموزشی  ویژه ای نیز ایجاد گردیده است.حال با نگاهی دلسوزانه و دقیق به امکانات و سطح دانش جوشکاری موجود در کشور ((در مقایسه با کشور های در حال توسعه صنعتی )) و با توجه پتانسیل فراوان کار و نیاز پروژه های عظیم سازندگی و بازسازی در صنایع نفت ، پالایش و پتروشیمی نیروگاهی خودرو ، هواپیما  ، تسهیلات و غیره نیاز مبرم به افزایش فضا و امکانات فنی و ارتقاء سطح کیفی  و دانش جوشکاری  به گونه¬ای اجتناب ناپذیر مشخص می گردد
مصریان ، ایرانیان و پیشیان قوم آزنتک در مرکز به اصول و موازین اتصالات و به خصوص جوشکاری پی برده¬اند با این حال شروع جوشکاری به صورت یک فن¬آوری از سال 1800 میلادی رقم خود و سال 1885 دو نفر انگلیسی به نامهای بناردز (benarodos) و اولزوسکی (olszewski) جوشکاری قوس الکتریکی را اختراع کردند.در سال 1890 میلادی برای اولین بار از میله فولادی به عنوان پر کننده استفاده شد و در سال 1900 میلادی جوشکاری با اکسیزن و استیلن به وسیله مشعل انجام گرفت . در همین سال بود که جوشکاری فشاری برای اولین بار به صورت اصطکاکی انجام شده در سال1940 میلادی یک سوئدی بنام اسکار شلبرگ (Oscar kjellberg) الکترود روکش¬دار را اختراع کرد که چون پایه گذار شرکت ESAB سوئد بود الکترودهای روکش دار اولیه را به این کمپانی نسبت داده اند. امروزه نیز آن را با علامت اختصاری ok که مخفف نام مخترع آن است می شناسند.

با شروع فعالیت ها برای آغاز جنگ جها نی دوم (30-1920) و با آغاز تلاشهایی برای ساخت ،تعمیر و تکمیل ، تانکها ، کشتی¬ها ، هواپیما¬ها،آتشبارها ،جوشکاری نیز  اهمیت خود را بازیافت و در این راستا  کشورهای پیشرو که خود را در شعله¬های فروزان جنگ درگیر می دیدند با افزایش تو لیدات نظامی خود توجه خویش را به طراحی و ابداع روشهای ارزان سریع و مطمئن جوشکاری معطوف داشتند و در طی همین سالها بود که بسیاری از روشهای ماشینی و جدید جوشکاری طراحی و آزمایش شد در سال 1930 روش استفاده از گازهای محافظ در اروپا و امریکا رایج و در اواسط همین سال برای اولین بار تکنیک جوشکاری زیرپودری اختراع شد. در همان سالها استفاده از گازهای خنثی مانند هلیوم و آرگون در امریکا و گاز  فعالCO2 در اروپا مرسوم گردید. و به این ترتیب در دهه 30 روشهای MIG/MAG در اروپا و امریکا شیو ع پیدا کرد.با فروکش کردن آتش جنگ، فعالیت کارخانجات و سرعت چرخش چرخ صنایع در شرق و غرب زیاد شد و با آغاز دوران سازندگی مطالعه و تحقیق و علمی کردن جوشکاری در کشور های مختلف دنیا آغاز شد.در اروپا و آلمان ،جوشکاری استانداردسازی شده و در صنایعی چون فولاد خودرو و ماشین آلات ارزش¬های خود را به نمایش گذارد.در ا نگلستان صنایع نفت و کشتی سازی جوشکاری به شکل علمی و مدرن به کار گرفته شد و در اندک زمانی رشد به سزایی نمود.

 ساز و کار لیزر
نخست لازم است تا به محیط فعال لیزری به نحوی انرژی داده شود. به این عمل پمپاژ لیزر می‌گویند. عمل پمپاژ به روشهای گوناگونی صورت می‌گیرد که می‌توان به پمپاژ نوری، پمپاژ الکتریکی، پمپاژ توسط لیزرهای دیگر (پمپاژ لیزری)و جز اینها نام برد:  1-6- ساختار لیزر
یک سیستم لیزری عموما از سه بخش عمده تشکیل شده است:
1- منبع انرژی ( که معمولا یک پمپ و یا یک منبع مشابه است) 2- بستر تشدید کننده یا بستر لیزر 3- آینه و یا مجموعه‌ای از آینه ها که یک افزایش دهنده¬ی نوری را تشکیل می‌دهند. شکل (1-1) زیر اجزای تشکیل¬دهنده¬ی لیزر را نشان می¬دهد.

دانلود فایل
  • اشکان عبداله زاده
  • ۰
  • ۰

پروژه تجزیه و بررسی الکتروموتور در دستگاه تیز کننده الکترود

پروژه-تجزیه-و-بررسی-الکتروموتور-در-دستگاه-تیز-کننده-الکترودپروژه تجزیه و بررسی الکتروموتور در دستگاه تیز کننده الکترود 
دسته: مکانیک و گرایش های مربوطه
فرمت فایل اصلی: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات فایل : 60
دانلود فهرست پروژه قبل از خرید

تاریخ الکتریسیته به 600 سال قبل از میلاد می‌رسد. در داستانهای میلتوس (Miletus) می‌خوانیم که یک کهربا در اثر مالش کاه را جذب می‌کند. مغناطیس از موقعی شناخته شد که مشاهده گردید، بعضی از سنگها مثل مگنیتیت ، آهن را می‌ربایند. الکتریسیته و مغناطیس ، در ابتدا جداگانه توسعه پیدا کردند، تا این که در سال 1825 اورستد (Orested) رابطه‌ای بین آنها مشاهده کرد. بدین ترتیب اگر جریانی از سیم بگذرد می‌تواند یک جسم مغناطیسی را تحت تأثیر قرار دهد. بعدها فاراده کشف کرد که الکتریسیته و مغناطیس جدا از هم نیستند و در مبحث الکترومغناطیس قرار می‌گیرد.
در یک هادی عایق شده مانند قطعه‌ای سیم مسی ، الکترونهای آزاد شبیه مولکولهای گازی که در ظرفی محبوس شده‌اند، حرکات کاتوره‌ای انجام می‌دهند و مجموعه حرکات آنها در طول سیم هیچ گونه جهت مشخصی ندارد. تعداد الکترونهایی که به چپ حرکت می‌کنند با تعداد الکترونهایی که به راست حرکت می‌کنند، یکی است و برآیند آنها صفر می‌باشد. ولی اگر دو سر سیم را به باتری وصل کنیم، این برآیند دیگر صفر نیست.

مشخصات جریان الکتریکی
از نظر تاریخی نماد جریان I ، از کلمه آلمانی Intensit که به معنی شدت است، گرفته شده است. واحد جریان الکتریکی در دستگاه SI ، آمپر است. به همین علت بعضی اوقات جریان الکتریکی بطور غیر رسمی و به دلیل همانندی با واژه ولتاژ ، آمپراژ خوانده می‌شود. اما مهندسین از این گونه استفاده ناشیانه ، ناراضی هستند.

چگالی جریان الکتریکی
جریان I یک مشخصه برای اجسام رسانا است و مانند جرم ، حجم و ... یک کمیت کلی محسوب می‌شود. در حالی که کمیت ویژه‌ دانستیه یا چگالی جریان j است که یک کمیت برداری است و همواره منسوب به یک نقطه از هادی می‌باشد. در صورتی که جریان الکتریسیته در سطح مقطع یک هادی بطور یکنواخت جاری باشد، چگالی جریان برای تمام نقاط این مقطع برابر j = I/A است. در این رابطه A مساحت سطح مقطع است.

شدت جریان در نقاط مختلف هادی
شدت جریان در هر سطح مقطع از هادی مقدار ثابتی است و بستگی به مساحت مقطع ندارد. مانند این که مقدار آبی که در هر سطح مقطع از لوله عبور می‌کند، همواره در واحد زمان همه جا مساوی است، حتی اگر سطح مقطعها مختلف باشد. ثابت بودن جریان الکتریسیته از این امر ناشی می‌شود که بار الکتریکی در هادی حفظ می‌شود. در هیچ نقطه‌ای بار الکتریکی نمی‌تواند روی هم متراکم شود و یا از هادی بیرون ریخته شود. به عبارت دیگر در هادی چشمه یا چاهی برای بار الکتریکی وجود ندارد.
دانلود فایل
  • اشکان عبداله زاده
  • ۰
  • ۰

پروژه تحلیل تنش در مخازن سوخت خودروهای LNG سوز بوسیله نرم افزار Ansys

پروژه-تحلیل-تنش-در-مخازن-سوخت-خودروهای-lng-سوز-بوسیله-نرم-افزار-ansys
دسته: مکانیک و گرایش های مربوطه
فرمت فایل اصلی: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات فایل : 129
دانلود فهرست پروژه قبل از خرید

در این پروژه ابتدا به معرفی اجمالی سوخت LNG و موتورهایی که با سوخت LNG کار می کنند پرداخته است و در ادامه به معرفی کامل انواع کامپوزیتها و محل استفاده آنها پرداخته شده است و سپس تحلیل مخازن سوخت LNG برای خودروها با نرم افزار ANSYS انجام شده است . که برای مقایسه مناسب بین مخازن کامپوزیتی و فولادی هر دوی این مخازن مورد بررسی قرار گرفته است وبرای صحت سنجی در یک فصل به طور اجمالی به فرمول های مربوط به مخازن جداره نازک اشاره شده و در انتهای تحلیل ها با مقایسه پاسخهایی که از فرمول های این فصل بدست آمده و پاسخ های نرم افزار میزان دقت تحلیل نرم افزاری مورد بررسی قرار گرفته است در ادامه مبحث با تغییر جنس مخازن مقایسه مختصری بین انواع جنس ها انجام شده است و در انتها اشاره کوتاهی به چشم انداز حضور ایران در عرضه شده است .

درحا ل حاضر استفاده از سوختهای فسیلی به علت آلودگی های بالا با مشکلات زیست محیطی بسیاری مواجه شده است که برای حل این مشکلات به راه کارهای بسیاری پرداخته شده است . یکی از این روش ها استفاده از سوختهای فسیلی با میزان  کربن پایین است . که در حال حاضر گاز طبیعی است. درمورد استفاده از این سوخت یکی از مشکلات اصلی حجم بالای این گاز بود که برای استفاده طولانی مدت یا می بایست مخازن برزگی برای ذخیره گاز ایجاد می شد که این کار برای استفاده در خودروکه مورد اشاره این پروژه است امکان پذیر نبود و یا استفاده از گاز فشرده یا CNG بود که به علت فشار بالا در حدود 200 بار می بایست ضریب ایمنی مخازن بسیار بالا می باشد که از لحاظ اقتصادی هزینه بالایی را در بر می گیرد و همچنین باز با این اعمال میزان گاز دخیره شده پاسخ گویی استفاده طولانی مدت نبود و نیاز به شارژ چندین باره دارد یکی از راه های حل این مسئله استفاده از سوخت LNG (گاز طبیعی مایع) است در این حالت گاز تا C162- سرد می شود و در مخازن با فشاری نزدیک به BAR1 نگه داری می شود .

مخزن نگهداری زمینی برای استفاده نیروگاهی
مخازن زمینی به صورت دو جداره ساخته می شوند که مخزن داخلی از جنس فولاد و مخزن بیرونی از جنس بتن برای محافظت از مخزن داخلی و جلوگیری از خطر شکست مخزن فولادی بر اثر شوک حرارتی وخارج شدن سوخت LNG از مخزن ساخته می شود. مخزن بیرونی بتنی از مخزن فولادی داخلی در برابر خطرهای خارجی محافظت می کند و درصورت شکست مخزن داخلی به عنوان ظرف گیرنده عمل می کند. مخزن بیرونی بتنی نیازمند استحکام بالا است که بتواند درصورت جوش سرد مایع به عنوان ظرف گیرنده عمل کند. این مخزن حتی در موارد اضطراری نیاز به یک سقف بسته دارد که بتواند از فرار کنترل نشده ابرهای گاز در محیط جلوگیری کند.

مخازن نگهداری سوخت خودرو
سایزهای مخزن ذخیره سازی LNG نوعی، 273، 360 و 437 لیتر می باشند. با این حال، هم ذخیره سازی CNG و هم LNG می توانند درخور تنظیم محدوده ای از کاربردها بسته به فضای قابل دستیابی و فواصلی که قرار است طی شوند، باشند.  نگهدارنده های سوخت LNG، مخزن های خلا عایق کاری شده ی سوپر برودتی می باشند که از فولاد ضد زنگ با کیفیت بالا برای طول عمر توسعه یافته ساخته می شوند و در کل به فضای شاسی که همانند فضای مخزن دیزل استاندارد می باشد، نیاز دارند (بسته به کاربرد).
دانلود فایل
  • اشکان عبداله زاده
  • ۰
  • ۰

پروژه طراحی سیستم های ابزار دقیق ایستگاه تقویت فشار گاز

دسته: برق و گرایش های مربوطه
فرمت فایل اصلی: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات فایل : 128
فـــاقـــد فــهــرسـت

گاز پالایش شده خروجی از پالایشگاه وارد خطوط اصلی انتقال می گردد ،اما عمدتا فاصله بین مصرف کننده تا پالایشگاه بسیار زیاد است . مصرف گاز در شهرها در طول خط وجود عوارض طبیعی اعم از کوهها و گودالها و همچنین اصطحکاک ناشی از حرکت گاز درون لوله باعث افت فشار آن می گردد بنابرین ایستگاههایی در فواصل منظم در طول خط احداث شده است که دارای چند توربوکمپرس می باشند هدف از تاسیس این ایستگاهها جبران این افت فشار می باشد .
الف ) بررسی فرآیند کمپرس گاز از شیر  ورودی تا ولو خروجی:
بدین منظور یک انشعاب از خط اصلی گاز جهت ورود به ایستگاه گرفته شده است که وارد ولو اصلی ورودی می گردد . ولوهای اصلی ایستگاه مانند ولو ورودی و خروجی را اغلب به سه طریق باز وبسته نمود :
بصورت دستی
بصورت خودکار شامل
الف) بوسیله دکمه روی سیستم ولو
ب) از راه دور اتاق کنترل
فشار  مورد لزوم برای حرکت ولو در حالت اتوماتیک توسط یک لاین یک اینچ از خود گاز داخل لوله ایجاد می گردد برای این کار فشار داخل لوله جهت استفاده در عملگر توسط یک فشار شکن  به 7 بار شکسته می شود این فشار به روغن داخل یک مخزن اعمال شده که این روغن باعث چرخش ولو می گردد .برای بازوبسته کردن مسیر محرک ها از سلونوکید ولوها استفاده می گردد. همچنین دو عدد میکروسوئیچ در طرفین نشانگرمشاهده باز وبسته بودن ولو رادر اتاق کنترل ممکن می سازد .در ادامه فشارگاز ورودی توسط فشار ورودی و خروجی ایستگاه دارای اهمیت بسزایی می باشد .ددر ادامه فرآیند گاز وارد سافیها می گردد تا ناخالصی های آن شامل دوده و موادنفتی و سایر آلودگیهای از آن جدا گردد. اغلب اسکراپرها براساس قانون ساده فیزیکی اختلاف جرم حجمی کار می کند .


سیستم استارت
استارت اولیه توربین تا مرحله جرقه زنی توسط یک موتور گازی صورت می گیرد .میزان گاز ورودی به استارتر35 I 15 psig  می باشد .البته حرکت استارتر جهت عملکرد بهینه دارای نوساناتی نیز می باشد . در گیری استارتر با جعبه دنده در ابتدا با باز شدن ولو 118آغاز می گردد(همانطور که در شکل ملاحظه می کنیم )وسپس ولو 122وظیفه تنظیم فلوی گاز ودر نتیجه سرعت استارتر را بر عهده دارد .جریان میل آمپری در این ولو به 138 تا722 بار تبدیل می گردد. ولو121نیز جهت تخلیه گاز عمل کننده استفاده می شود اگر استارتر نتواند در مدت زمان معینی در واحد را به 13000 (rpm)برساند واحد   S/D می گردد. فشار محرک I/P   توسط هوای ابزار دقیقو بوسیله ولو122تامین می گردد.

سیستم گاز سوخت
گاز مصرفی توربین حدودا 9 بار و با دمای محیط می باشد که هم فشاروهم دما باید تحت کنترل باشند . در هنگام راه اندازی واحد در زمان مناسب که در سکانس استارت معین شده است باید سلونوئیدولوهای شماره 103,102مسیر 1به 2را از کرده ومسیر 2به3را ببندد و با بازشدن آنها دو ولو 103,102 باید بازگرداند تا گاز به پشت گاورنر برسد .اعمال فرمان به گاورنرحرکت اهرم آن را بصورت پله ای امکان پذیر می سازد این فرمان در حالت عادی به بار اعمال شده به توربین و ضریب تنظیم سرعت آن بستگی دارد بر روی مسیرگازسوخت یک سوئیچ فشار وجود داردکه در صورت پایین یا بالا بودن فشار گازسوخت از حد معینی باعث اخطار در اتاق کنترل می گردد و واحدS/D می گردد .

طراحی سیستم
سیستم از سه بخش مجزا و مستقل تشکیل شده است و شامل سیستم های کنترل، حفاظتی و مراحل کاری سکانس می باشد .

ساختمان سیستم کنترل

فلسفه اصلی در طراحی سیستم های جدید کنترل کاهش توقفهای توربین ناشی از بروز اشکال در سیستم های کنترل می باشد لذا به منظور بالا بردن اطمینان از  عملکرد توربین در زمان بهره برداری مدارهای کنترل متعددی در نظر گرفته شده اند که در صورت عدم کاردهی مطلوب یک سیستم برروی صفحه علائمی ظاهر می گردد لکن توربین در سرویس باقی می ماند .در بخشهایی که در ان امکان اضافه نمودن اجزاء سیستم  وجود ندارد در صورت از کار افتادن یک سیستم مانند سیستم کنترل سرعت یک سیستمپشتیبانی دیگر مانند کنترل دما، کنترل عملکرد توربین را بر عهده می گیرد .
دانلود فایل
  • اشکان عبداله زاده
  • ۱
  • ۰

پروژه بررسی و طراحی پمپ های شناور

پروژه-بررسی-و-طراحی-پمپ-های-شناورپروژه بررسی و طراحی پمپ های شناور
دسته: مکانیک و گرایش های مربوطه
فرمت فایل اصلی: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات فایل : 180
دانلود فهرست پروژه قبل از خرید

پمپ سانتریفیوژ (Centrifugal Pump) یا گریز از مرکز، از جمله پمپ های دینامیکی می باشند. این پمپ ها در دسته پمپ های با جابجایی غیر مثبت قرار می گیرند که با چرخیدن یک پروانه در آن انرژی به سیال منتقل می شود. (از جمله توربو ماشین های توانگیر می باشد) همانند بسیاری دیگر از پمپ ها، پمپ های سانتریفوژ انرژی را از موتور دوار گرفته و به سیال انتقال می دهد. میزانی از این انرژی به صورت انرژی جنبشی و در قالب سرعت ظاهر می شود و میزانی نیز به عنوان انرژی پتانسیل و در قالب هد فشاری نمود پیدا می کند که توانایی حمل سیال را در مقابل جاذبه زمین به سمت بالا دارا است. انتقال انرژی از یک پروانه ی دوار به سیال برای تولید فشار و حرکت سیال، همواره با نام نیروی گریز از مرکز در سیالات توصیف می شود. پمپ های سانتریفیوژی پرکاربردترین نوع پمپ آبی در صنعت هستند. به طور متوسط 75 درصد پمپ های به کار رونده در صنعت از نوع سانتریفیوژ هستند. از آنجا که این پمپ ها همواره مقدار مشخصی از دبی آب را در یک فشار ثابت و در هر موقعیتی تأمین می کنند، پمپ های ایده آلی به شمار می آیند. این پمپ ها بر اساس تئوری نیروی گریز از مرکز کار می کنند. وقتی پره ی پمپ درون محفظه ی آن دوران می کند، سیال را از مرکز به بیرون هل می دهد. وقتی سیال از مرکز به بیرون هل داده می شود، سیال جایگزین تحت فشار اتمسفر یا فشارهای مصنوعی و بالاتر به سمت مرکز کشیده می شود. سیالی که به بیرون هل داده شده، از طریق مسیر خروجی تخلیه می شود. این سیال فشاری خواهد داشت که مقدار آن را می توان به وسیله گام پروانه پمپ و نیز سرعت دورانی آن محاسبه کرد. همان طور که اشاره شد، این پمپ ها دو عضو اصلی دارند، بدنه و پروانه.

الکترو پمپ های شناور
پمپ های شناور چند طبقه با محرک الکتریکی مجموعه ای است از یک پمپ گریز از مرکز عمودی که بطور مستقیم با موتور الکتریکی شناور کوپله می شود . این دستگاهها جهت پمپاژ آب از چاههای عمیق و نیمه عمیق کم قطر طراحی شده است . با پیشرفت فن آوری های مهندسی و تولید و براساس تجربیات طولانی روش های مختلف نصب و بهره برداری از این پمپ ها تدوین شده است . آبدهی تا 650 متر مکعب درساعت و ارتفاع 300 متر محدوده قابل توجهی است که توسط تیپ های مختلف الکتروپمپ های شناور تولیدی پمپیران پوشش داده می شود . الکتروموتورهای شناور به صورت دو قطب تا 300 کیلو وات جهت تامین توان لازم برای پمپ های شناور تولید می شود . بر اساس شرایط کاری مختلف می توان مواد مختلفی را انتخاب کرد که امکان پمپاژ انواع سیالات از آب تمیز تا خورنده ترین آبها را فراهم سازد . برای پمپاژ آبهای دارای ذرات ساینده نیز پمپ های خاصی با محفظه ها و پروانه هایی از آلیاژ مخصوص تولید می شود .

الکترو موتور شناور
این موتورها از نوع قفس سنجابی آسنکرون سه فاز یا تک فاز شناور بوده و با آب پر می شوند . به لحاظ رعایت نکات ایمنی ، این الکتروپمپها نباید در استخرهای شنا نصب شوند . با توجه به اینکه این موتورها برای کار در چاههای عمیق و نیمه عمیق ساخته می شوند ، قطر خارجی آنها کوچک در نظر گرفته می شود . خنک کاری موتور توسط جریان آب مورد پمپاژ در اطراف بدنه موتور انجام می شود .
استاتور
استاتور از آب پر می شود بنابراین قبل از راه اندازی دستگاه اطمینان حاصل کنید که تمام موارد ذکر شده در راهنمای نصب و بهره برداری برای جلوگیری از خشک کار کردن موتور انجام شده است . آب مورد استفاده برای پر کردن موتور نباید خورنده یا ساینده باشد . آب شرب معمولی مناسب ترین آب برای پر کردن الکتروموتور شناور است . طراحی و سایزبندی الکتروموتورها به گونه ای است که موتور می تواند توان لازم را برای تمام نقاط روی منحنی مشخصه پمپ تامین کند . بطوریکه با ضریب اطمینان کافی ، حداکثر دمای الکتروموتور تحت بار و حرارت ایجاد شده کمتر از 55C باقی بماند . حفظ این شرایط به معنای طولانی شدن عمر الکتروموتور است .
دانلود فایل
  • اشکان عبداله زاده
  • ۰
  • ۰

پروژه طراحی‌ و ساخت‌ وسایل‌ اعمال‌ نیروی‌ داخلی‌


دسته: مکانیک و گرایش های مربوطه
فرمت فایل اصلی: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات فایل : 111
فـــاقـــد فــهــرسـت

خودرو فقط یک کالا یا محصول صنعتی نیست . بلکه به تنهایی یک فرهنگ است .شمول آن بر حوزه های متنوع و گسترده علوم و فنون ، تجارب و مهارتهای انسانی ، شیوههای گوناگون مدیریت وانجام کارها، تاثیر آن بر شئون مختلف زندگی اجتماعی و آرایش شهرها و از همه مهمتر حضور روز ا فزون و غیر قابل اجتناب دیدگاههای زیبایی شناسانه و ... از آن چیزی فراتر از یک کالای صنعتی معمولی ساخته است. مانند هر عرصه صنعتی دیگر رقابت در این عرصه نیز مبتنی است بر تولید هر روز کاملتر ، کاراتر ، ایمن تر و زیباتر آن . برهمین اساس ، شاخص های کیفی محصول که تا چند دهه پیش انتظار میرفت با تاکید بر کنترل ویژگی های خود محصول تولیدی حاصل آید ، امروزه با استقرار نظامهای کیفیت تضمین می شوند . نظامهای کیفیت را می توان تلاش برای ارتقاء فرهنگ تولید و مناسبات داخلی آن دانست ، با این فرض منطقی ، که کیفیت پدیده ای تصادفی نبوده و برای تحقیق آن بایستی به فرآیند تولید رویکردی سیستمی داشت . برای صنعت خودرو سازی ما که چند دهه قدمت دارد. هم اکنون کیفیت به چالشی سرنوشت ساز تبدیل شده است. به نحوی که بدون تحقق آن نه در بازارهای جهانی خودرو جایی خوا هیم داشت و نه در بازار قطعات آن . بر این اساس است که بایستی «نهضت کیفیت» را با نهایت درایت و هوشمندی سازماندهی کرد، توسعه داده و پیش برانیم . توفیق در این کار زار بزرگ ، نه تنها اثبات شایستگی ها و قابلیتهای صنعتگران ماست ، بلکه بسیاری از ملاحظات اقتصادی کشور را نیز پاسخگو تواند بود .

ISO/TS 16949   زبان مشترک صنعت خودرو و قطعه سازی
از آنجا که صنعت خودرو سمبلی از توان صنعتی و قدرت رقابتی یک کشور است و تحقیقات و سرمایه گذاری در یک صنعت بر چرخش و حرکت سایر صنایع تاثیر مستقیم می گذارد و در نتیجه با رشد این صنعت بسیاری از صنایع به رشد و حرکت اقتصادی می رسد . آنچه که جذابیت یک سازمان را در جذب سرمایه گذاری های بین المللی افزایش می دهد .تلاش در استفاده از عوامل کلیدی و تمایزاساسی در ساخت و اداره شرکت باسایرین و وجود یک زبان مشترک و قابل اطمینان برای دریافت تکنولوژی و انجام به موقع تعهدات می باشد که این امر با پیاده سازی یک نظام کیفیت با گرایشات خاص صنعت خودرو و قابل اجرا در تمامی ممالک و فرهنگ ها میسر است .

استاندارد ISO 9000
این استاندارد توسط کمیته های فنی سازمان بین المللی استاندارد تهیه و مفاد آن به تایید اکثر کشورهای فعال و عضو این مجمع جهانی رسید و از سوی این سازمان بعنوان استاندارد بین المللی انتشار یافته است . این استاندارد در واقع استاندارد مدیریت است و الگویی بسیار کلی و مستقل ا ز نوع فعالیت سازمان برای برقراری یک سیستم مدیریت کیفیت ارائه می دهد و بنابراین این استاندارد در برگیرنده ویژگیهای مشخصات فنی ، روشهای بازرسی و آزمایشی ، معیار های پذیرش ، تکنولوژی و سطح دانش فنی خاص برای سازمانهای تولیدی یا خدماتی مختلف نیست بلکه شناسایی ، تعیین ،بکارگیری ،کنترل و به روز نگهداشتن آنها و همچنین اثبات قابلیت برای انجام و استمرار این عملیات بر عهده مدیریت ارشد سازمانها قرارداده این استاندارد بر رعایت الزامات قراردادی ، حقوقی و قانونی در داخل کشورها و در سطح بین المللی تاکید دارد .

آدیت محصول- آدیت فرآیند
 بشر از دیر باز به کیفیت توجه خاص داشته است ولی تنها در دهه های اخیر بوده که حوزه های تفکر و اندیشه بصورت محسوسی بسط و توسعه یافته بطوریکه توانسته است در قالب تئوری ها ، مدلها و چارچوبهای ذهنی به شکل منسجم تری پیرامون حل مسائل نوظهور بشری گام بردارد.خوشبختانه همواره طرحی وجود دارد که می توان آنرا تشخیص داد و از ابهامات و دشواریها،راه به سوی شناخت برد. بازتاب این سازندگی ها و نوآوریها در قالب مدلها و روشهای مؤثر برای حل بسیاری از مشکلات ،تاثیر خود را نشان داده اند.
دانلود فایل
  • اشکان عبداله زاده